HSLF-FS 2023:21
Tillstånd » 5914

5914

5914 - Tandpositionsavvikelse orsakad av parodontal sjukdom.

Bettavvikelse eller behov av tandpositions­förändring i kombination med protetiskt rehabiliterings­­­­behov.

Unika villkor

Tandreglering är ersättnings­berättigande för tänder med ben­nedbrytning om minst en tredjedel av rothöjden inom tandposition 3–3 som efter utvärderad parodontal behandling har felställning med elongation av tänder, solfjäderformad spridning eller traumatiserande påbitning som inte kan korrigeras med bettslipning.

Tandreglering är även ersättnings­berättigande när det krävs inför protetik som ersätts inom tandvårdsstödet när

  • utrymmesbrist föreligger, 
  • tand behöver rätas upp för att undvika rotbehandling,
  • distalisering av tand behövs vid friänds­tandlöshet, eller 
  • planerad stödtand inte kan skapa tillräcklig retention. 

I kombination med protetisk rehabilitering vid utrymmesbrist eller vid mindre omfattande upprätning av tänder är endast tandreglering med klammerplåt eller tandreglering upp till sex månader ersättningsberättigande om inte annan tandreglerings­behandling krävs för att uppnå bettfunktion och för att få önskad tandförflyttning. 

Det ska av dokumentation i patient­journal framgå varför tandreglering är nödvändig samt varför behandling med klammerplåt, tandreglering upp till sex månader eller inslipning inte är möjlig. 

Tandreglering är ersättningsberättigande för behandling i en käke om inte behandling av båda käkarna krävs för att uppnå bettfunktion och önskad tandförflyttning.

Förutom dokumentation enligt E.0 ska skälen för behandling i två käkar beskrivas i patientjournalen.

Regler

Åtgärder

Ersättningsberättigande åtgärder

362, 401-405, 409, 410, 480, 845, 847, 900-908

Relaterade handboksavsnitt

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Besvarade frågor

TLV kan inte bedöma rätten till ersättning i ett enskilt ärende. TLV föreskriver endast om vilken tandvård som ingår i det statliga tandvårdsstödet. Svaret är därför allmänt hållet utifrån innehållet i regelverket..

Fråga

Jag har som ortodontist fått en ny patient där den ortodontiska behandlingen redan är påbörjad. Behandlingen ska avslutas av mig. När ska ersättningsbegäran skickas till Försäkringskassan? Vilken summa ska inrapporteras? Min del eller hela behandlingen?

Svar

I enlighet med 15 § förordning (2008:193) om statligt tandvårdsstöd, ska en ersättningsbegäran skickas till Försäkringskassan inom två veckor från det att respektive tandvårdsåtgärd har slutförts.

I 4§ i föreskriften om det statliga tandvårdsstödet, definieras när en åtgärd är slutförd. En åtgärd för tandreglering är slutförd när aktiv apparatur är avlägsnad och retention är inledd.

Ersättningsbegäran för ortodontibehandlingen ska därför skickas till Försäkringskassan inom två veckor efter det att apparaturen är avlägsnad. När rapportering sker anges hela arvodet för åtgärden.

Den behandlare som påbörjat ortodontibehandlingen har inte möjlighet att skicka in en ersättningsbegäran, eftersom behandlingen inte var avslutad när patienten slutade där. Tandläkarna får därför efter slutförd behandling sinsemellan komma överens om hur tandvårdsersättningen ska fördelas och hur stor del av behandlingen som patienten ska betala hos respektive behandlare.

TLV kan inte bedöma rätten till ersättning i ett enskilt ärende. TLV föreskriver endast om vilken tandvård som ingår i det statliga tandvårdsstödet. Svaret är därför allmänt hållet utifrån innehållet i regelverket..

Fråga

Jag undrar vad det är för skillnad på åtgärd 607 och 845 för bettslipning. Dessutom finns åtgärd 301 för slipning av enstaka tand/tänder, när ska de olika åtgärderna användas?

Svar

Tandvårdsstödet utgår ifrån patientens tillstånd. Åtgärd 607 för bettslipning är endast ersättningsberättigande inom tillstånd 3162 som avser instabil ocklusion i samband med långvarig smärta från käksystemet.

Ocklusal korrigering, som bland annat innefattar bettslipning, får enligt de nationella riktlinjerna för vuxentandvård (NR) rekommendationen icke-göra vid akut käkledssmärta eller akut käkledsartrit, eftersom det kan vara skadligt. Vid långvarig käkledssmärta eller käkledsartrit samt vid symtomatisk käkledsartros, som också är ett långvarigt smärttillstånd, får däremot ocklusal korrigering rekommendationer mellan 4 och 5.

Därför är åtgärd 607 endast ersättningsberättigande inom tillstånd 3162, som är kopplat till långvarig smärta och definierade former av käkfunktionsstörning. Vid bettslipning på denna grupp av patienter behöver ofta mindre slipning utföras vid flera tillfällen.

Bettslipning kan även behöva utföras vid andra tillfällen på patienter utan käkfunktionsstörning.

  • För patienter med traumatiserande ocklusion, tillstånd 3152, är åtgärd 301 ersättningsberättigande vid behov av bettslipning på enstaka tand eller tänder.
  • I åtgärderna för tandstödd protetik ingår preprotetisk bettslipning.
  • Vid mer omfattande ocklusionsstörningar finns tillstånd 5071 och 5072 vid dysfunktionell ocklusion samt tillstånd 5907, 5908 och 5914 vid olika former av bettavvikelser. Inom dessa tillstånd är åtgärd 845 för bettslipning ersättningsberättigande som en del av behandlingen. Åtgärd 845 avser en bettslipning som planeras och utförs vid ett tillfälle för att behandla den dysfunktionella ocklusionen eller bettavvikelsen. I vissa fall kan även åtgärd 845 vara den enda behandlingen av tillståndet.

TLV kan inte bedöma rätten till ersättning i ett enskilt ärende. TLV föreskriver endast om vilken tandvård som ingår i det statliga tandvårdsstödet. Svaret är därför allmänt hållet utifrån innehållet i regelverket..

Fråga

Ingår akuta besök i tandregleringsåtgärderna om patienten söker akut hos annan vårdgivare?

Svar

Tandregleringsåtgärderna 900-908 innefattar en fullständig behandling av det aktuella tillståndet.
Det finns därför inte några åtgärder för akutbehandling av ortodontiska skäl i tillstånden för tandreglering.

Om annan vårdgivare utför behandling och vill ha ersättning får överenskommelse ske mellan parterna. Det är viktigt att noga informera patienterna att i första hand ta kontakt med ordinarie vårdgivare som är den som är ansvarig för behandlingen.

TLV kan inte bedöma rätten till ersättning i ett enskilt ärende. TLV föreskriver endast om vilken tandvård som ingår i det statliga tandvårdsstödet. Svaret är därför allmänt hållet utifrån innehållet i regelverket..

Fråga

Vad gäller för fastsättning av en lossnad retainer? Kan man ta det som en sjukdomsbehandlande åtgärd t.ex. 302 eller måste patienten betala detta utan tandvårdsstöd?

Svar

Det finns inget tillstånd i föreskriften för lossnad retainer eller risk för bettförändringar. Därför lämnas inte ersättning från det statliga tandvårdsstödet för ny retainer eller recementering av en lossnad retainer. Retentionsappartur samt kontroll av denna ingår i åtgärd 900–908 och utbytesåtgärd 940–941 upp till ett år efter avslutad aktiv behandling.

Om en delvis lossnad retainer orsakar decubitus finns tillstånd 3071 Afte inklusive traumatiskt sår. Tandvårdsersättning kan då lämnas för sjukdomsbehandlande åtgärd. 

TLV kan inte bedöma rätten till ersättning i ett enskilt ärende. TLV föreskriver endast om vilken tandvård som ingår i det statliga tandvårdsstödet. Svaret är därför allmänt hållet utifrån innehållet i regelverket..

Fråga

Vilken åtgärd kan jag som ortodontist använda vid en första undersökning för patienter som inte bestämt sig om en ortodontibehandling ska utföras?

Svar

För undersökning som utförs av tandläkare finns åtgärd 101,103,107 och 108.

Åtgärd 101 avser en basundersökning som innebär undersökning och diagnostik avseende karies, parodontit, käkfunktion och munslemhinna samt identifiering av andra faktorer som påvisar behov av kompletterande utredning. Det vill säga inte enbart undersökning av ett enskilt problem.

Vid en kompletterande undersökning av ett enskilt problem eller inför bettrehabilitering, lämnas ersättning för åtgärd 103 eller 107, där åtgärd 107 tillämpas vid en omfattande undersökning. Till åtgärd 107 finns allmänna råd som ger exempel på vad en omfattande undersökning kan vara.

Åtgärd 108 tillämpas vid en omfattande utredning samt undersökning om sammantaget 60 minuter eller mer.

Det finns inga restriktioner mot att tillämpa ytterligare åtgärd 103 eller 107 vid ett senare besök om patienten vill gå vidare och en mer utförlig undersökning behöver utföras. Åtgärd 108 är endast ersättningsberättigande en gång per behandlare och ersättningsperiod.

Om röntgenundersökning behövs vid något av undersökningstillfällena kan undersökningsåtgärderna kombineras med röntgenåtgärder. Om patienten är remitterad till ortodontist kan referenspris för specialisttandvård tillämpas för undersökningsåtgärderna, men inte för röntgenåtgärden.

Åtgärd 115 och 116 är konsultationsåtgärder som tillämpas när en specialist besvarar en specifik frågeställning från en annan tandläkare och det redan finns ett undersökningsunderlag inklusive röntgen från den remitterande tandläkaren att ta ställning till.