HSLF-FS 2019:9
Tillstånd » 5909

5909

5909 - Tandpositionsavvikelse, trångställning.

Unika villkor

Tandreglering är ersättnings­berättigande vid trångställning i överkäken inom tandposition 3–3 med sammanlagt plats­underskott om minst 6 mm. 

Tandreglering är även ersättnings­berättigande vid trångställning i underkäken inom tand­position 3–3 med sammanlagt plats­underskott om minst 7 mm och det samtidigt i underkäken finns minst ett av följande tre förhållanden:

  • minst en tand som är utblockerad så att dess plats i tandbågen på smalaste stället är mindre än en tredjedel av tandkronans bredaste del mesialt-distalt,
  • minst två roterade incisiver som var och en är roterade minst 30 grader, eller
  • minst en gingival retraktion om minst 3 mm från emaljcementgränsen på tand inom position 2–2 som kan härledas till tandpositions­avvikelsen.

Mätning av trångställningen sker i tandbågen från distalytans prominens mellan tandposition 3–3. Platsunderskottet utgör skillnaden mellan detta mått och de enskilda tändernas sammanlagda bredd tand­position 3–3.

Tandreglering är ersättnings­berättigande för behandling i en käke om inte behandling i båda käkar krävs för att uppnå bettfunktion eller för att tandbågen i andra käken inte ska påverkas negativt.

Förutom dokumentation enligt E.0 ska skälen för behandling i två käkar beskrivas i patientjournalen.

Regler

Åtgärder

Ersättningsberättigande åtgärder

362, 401-405, 409, 480, 900-908

Relaterade handboksavsnitt

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

Besvarade frågor

TLV kan inte bedöma rätten till ersättning i ett enskilt ärende. TLV föreskriver endast om vilken tandvård som ingår i det statliga tandvårdsstödet. Svaret är därför allmänt hållet utifrån innehållet i regelverket..

Fråga

Ingår akuta besök i tandregleringsåtgärderna om patienten söker akut hos annan vårdgivare?

Svar

Tandregleringsåtgärderna 900-908 innefattar en fullständig behandling av det aktuella tillståndet.
Det finns därför inte några åtgärder för akutbehandling av ortodontiska skäl i tillstånden för tandreglering.

Om annan vårdgivare utför behandling och vill ha ersättning får överenskommelse ske mellan parterna. Det är viktigt att noga informera patienterna att i första hand ta kontakt med ordinarie vårdgivare som är den som är ansvarig för behandlingen.

TLV kan inte bedöma rätten till ersättning i ett enskilt ärende. TLV föreskriver endast om vilken tandvård som ingår i det statliga tandvårdsstödet. Svaret är därför allmänt hållet utifrån innehållet i regelverket..

Fråga

Vilken åtgärd kan jag som ortodontist använda vid en första undersökning för patienter som inte bestämt sig om en ortodontibehandling ska utföras?

Svar

För undersökning som utförs av tandläkare finns åtgärd 101,103,107 och 108.

Åtgärd 101 avser en basundersökning som innebär undersökning och diagnostik avseende karies, parodontit, käkfunktion och munslemhinna samt identifiering av andra faktorer som påvisar behov av kompletterande utredning. Det vill säga inte enbart undersökning av ett enskilt problem.

Vid en kompletterande undersökning av ett enskilt problem eller inför bettrehabilitering, lämnas ersättning för åtgärd 103 eller 107, där åtgärd 107 tillämpas vid en omfattande undersökning. Till åtgärd 107 finns allmänna råd som ger exempel på vad en omfattande undersökning kan vara.

Åtgärd 108 tillämpas vid en omfattande utredning samt undersökning om sammantaget 60 minuter eller mer.

Det finns inga restriktioner mot att tillämpa ytterligare åtgärd 103 eller 107 vid ett senare besök om patienten vill gå vidare och en mer utförlig undersökning behöver utföras. Åtgärd 108 är endast ersättningsberättigande en gång per behandlare och ersättningsperiod.

Om röntgenundersökning behövs vid något av undersökningstillfällena kan undersökningsåtgärderna kombineras med röntgenåtgärder. Om patienten är remitterad till ortodontist kan referenspris för specialisttandvård tillämpas för undersökningsåtgärderna, men inte för röntgenåtgärden.

Åtgärd 115 och 116 är konsultationsåtgärder som tillämpas när en specialist besvarar en specifik frågeställning från en annan tandläkare och det redan finns ett undersökningsunderlag inklusive röntgen från den remitterande tandläkaren att ta ställning till. 

TLV kan inte bedöma rätten till ersättning i ett enskilt ärende. TLV föreskriver endast om vilken tandvård som ingår i det statliga tandvårdsstödet. Svaret är därför allmänt hållet utifrån innehållet i regelverket..

Fråga

Jag har som ortodontist fått en ny patient där den ortodontiska behandlingen redan är påbörjad. Behandlingen ska avslutas av mig. När ska ersättningsbegäran skickas till Försäkringskassan? Vilken summa ska inrapporteras? Min del eller hela behandlingen?

Svar

I enlighet med 15 § förordning (2008:193) om statligt tandvårdsstöd, ska en ersättningsbegäran skickas till Försäkringskassan inom två veckor från det att respektive tandvårdsåtgärd har slutförts.

I 4§ i föreskriften om det statliga tandvårdsstödet, definieras när en åtgärd är slutförd. En åtgärd för tandreglering är slutförd när aktiv apparatur är avlägsnad och retention är inledd.

Ersättningsbegäran för ortodontibehandlingen ska därför skickas till Försäkringskassan inom två veckor efter det att apparaturen är avlägsnad. När rapportering sker anges hela arvodet för åtgärden.

Den behandlare som påbörjat ortodontibehandlingen har inte möjlighet att skicka in en ersättningsbegäran, eftersom behandlingen inte var avslutad när patienten slutade där. Tandläkarna får därför efter slutförd behandling sinsemellan komma överens om hur tandvårdsersättningen ska fördelas och hur stor del av behandlingen som patienten ska betala hos respektive behandlare.

TLV kan inte bedöma rätten till ersättning i ett enskilt ärende. TLV föreskriver endast om vilken tandvård som ingår i det statliga tandvårdsstödet. Svaret är därför allmänt hållet utifrån innehållet i regelverket..

Fråga

Vilken ortodontisk behandling ersätts inom tandvårdsstödet för en inverterad incisiv i överkäken?

Svar

Det finns två olika tillfällen när tandvårdsersättning kan lämnas för ortodontisk behandling av en inverterad incisiv. Det är när det finns

  • en tvångsföring på grund av den inverterade tanden med glidning om minst 2 mm, tillstånd 5907 Funktionell bettavvikelse eller saxbett, eller
  • trångställning med ett platsunderskott om minst 6 mm inom position 3–3 i överkäken, tillstånd 5909 Tandpositionsavvikelse, trångställning.

Inom dessa tillstånd kan ersättning lämnas för åtgärd 900–908. Om villkoren i tillstånd 5907 eller 5909 inte är uppfyllda ersätts inte ortodontisk behandling för den inverterade tanden inom tandvårdsstödet.

TLV kan inte bedöma rätten till ersättning i ett enskilt ärende. TLV föreskriver endast om vilken tandvård som ingår i det statliga tandvårdsstödet. Svaret är därför allmänt hållet utifrån innehållet i regelverket..

Fråga

Vad gäller för fastsättning av en lossnad retainer? Kan man ta det som en sjukdomsbehandlande åtgärd t.ex. 302 eller måste patienten betala detta utan tandvårdsstöd?

Svar

Det finns inget tillstånd i föreskriften för lossnad retainer eller risk för bettförändringar. Därför lämnas inte ersättning från det statliga tandvårdsstödet för ny retainer eller recementering av en lossnad retainer. Retentionsappartur samt kontroll av denna ingår i åtgärd 900–908 och utbytesåtgärd 940–941 upp till ett år efter avslutad aktiv behandling.

Om en delvis lossnad retainer orsakar decubitus finns tillstånd 3071 Afte inklusive traumatiskt sår. Tandvårdsersättning kan då lämnas för sjukdomsbehandlande åtgärd.