HSLF-FS 2023:21
Handbok » 1.3.8 Information till patienten

Handboken kompletterar föreskriften med exempel och kommentarer som stöd för tillämpningen. En handbok är inte en juridiskt bindande text. Den kan dock användas för att öka förståelsen av skrivna författningar.

1.3.8 Information till patienten

Information till patienten

Det finns en rad bestämmelser i förordningen (2008:193) om statligt tandvårdsstöd om vårdgivares skyldighet att lämna information till patienterna. Kompletterande bestämmelser finns i Försäkringskassans föreskrifter (FKFS 2008:6) om statligt tandvårdsstöd. Syftet är att ge patienterna kunskap så att de ska kunna göra informerade val samt möjliggöra jämförelser mellan pris och kvalitet hos olika vårdgivare:

Vårdgivaren ska alltid…

ha en prislista med information om

  • aktuella priser samt referenspriser för de olika tandvårdsåtgärderna, högsta pris för respektive åtgärd ska redovisas.
  • vilka garantier som vårdgivaren erbjuder, samt vad garantin omfattar i fråga om material eller arbetskostnad.
  • patientens rätt att på begäran få skriftlig information om vilka material som använts vid protetiska arbeten och andra behandlingar som syftat till att permanent ersätta förlorad vävnad.

Vid behandlingstillfället

Om föreslagen behandling inte är ersättningsberättigande, ska vårdgivaren ge information om det finns någon annan åtgärd som kan berättiga till statligt tandvårdsstöd.

Patienten ska få ett kvitto vid betalning där referenspriset samt vårdgivarens pris för varje utförd åtgärd framgår och även vilken tandvårdsersättning som lämnats.

När tandtekniskt arbete ingår i behandlingen ska en kopia av underlaget över kostnaderna för det tandtekniska arbetet från tandteknikern bifogas till kvittot.

Efter en undersökning som omfattar en bedömning av munhålans och tändernas allmänna status, och inte är en undersökning av enstaka tänder eller enstaka problem, ska ett undersökningsprotokoll direkt lämnas till patienten. Ett undersökningsprotokoll ska således vanligen lämnas vid åtgärd 101, 111 eller 112, men behövs exempelvis inte vid ett akutbesök.

Av Försäkringskassans föreskrifter framgår att undersökningsprotokollet ska ge patienten information om

  • övergripande tandhälsostatus och råd om egenvård,
  • diagnos för tänder eller andra vävnader i munnen som behöver behandlas,
  • att patienten löper risk för att få någon av sjukdomarna som anges under tillstånd, huvudrubrik B Hälsofrämjande insatser i HSLF-FS 2023:21.

Vid behov av flera besök

Om behandling behövs vid mer än ett tillfälle ska patienten få en preliminär skriftlig prisuppgift på hela behandlingskostnaden.

Vid en mer omfattande behandling (med omfattande avses enligt Försäkringskassans föreskrifter FKFS 2008:6 behandling som innehåller protetiska eller tandreglerande åtgärder) ska även en skriftlig behandlingsplan lämnas till patienten med

  • ställd diagnos,
  • föreslagen behandling med skälen för denna,
  • åtgärdskoder,
  • eventuella alternativa behandlingsförslag
  • uppgifter om vårdgivarens pris, referenspris samt om behandlingen är ersättningsberättigande.

Om behandlingsplanen behöver ändras ska patienten få en reviderad plan.

Försäkringskassans föreskrifter FKFS 2008:6